Afiša    |    LKS    |    Nariai    |    Padaliniai    |    Festivaliai    |    Paslaugos    |    Konkursai    |    DAR   
« 2021 Balandis »
PirAntTreKetPenŠešSek
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930 






RĖMĖJAI:

LIETUVOS RESPUBLIKOS
KULTŪROS MINISTERIJA








PARTNERIS:


2013-10-09
„Gaidos“ programa – nuo gigantiškų popierinių instrumentų iki elektronikos burtininkų
Jau kitą penktadienį, spalio 18 d., prasidės tarptautinis aktualios muzikos festivalis „Gaida". 23-ąjį kartą vyksiančio didžiausio Baltijos šalyse šiuolaikinės muzikos renginio pagrindinės temos šiais metais - muzikos teatras, veiksmas, neįprasti ir stebinantys perkusiniai instrumentai, elektronika, kerintys vokalo atlikėjai ir įvairūs meniniai atradimai.

Pažvelgus į 22 metų festivalio istoriją, matosi, jog kiekvienais metais „Gaida" neapsiriboja vienos kurios nors krypties muzika, o nuolat žvalgosi naujų jos formų ir yra atviras netikėčiausiems muzikiniams sumanymams. Tai ypač akivaizdu ir šiemet. „Festivalis „Gaida" atspindi laiko pulsą šiandieninėje muzikoje. Jis aktualus ne tik kūrėjams, bet ir smalsiems klausytojams, kurie aktyviai domisi šiuolaikine muzika, seka naujoves ir nori išgirsti jas gyvai pačiame geriausiame atlikime", - sako festivalio vadovas Remigijus Merkelys.

Perkusijos alchemikai

Festivalį spalio 18 dieną Kongresų rūmuose atidarys perkusijos pažiba iš Kinijos Beibei Wang. Ji su simfoniniu orkestru atliks „Oskaro" laimėtojo, įžymaus savo tautiečio Tan Duno koncertą popieriui ir orkestrui („Paper Concerto"). Pasirodymo metu gigantiški popieriaus lakštai ir įvairių mažesnių išmatavimų specialiai pagamintas popierius virs netikėtas garsų bangas skleidžiančiais perkusiniais instrumentais.

Mušamųjų temą festivalyje tęs trys garsūs kolektyvai. Viena geriausių pasaulyje laikoma švedų perkusijos grupė „Kroumata" spalio 20 d. pristatys teatralizuotą šešių mušamųjų muzikos kūrinių programą. Joje jungsis netikėti ir autentiški muzikos skambesiai su šokio ir gesto plastika. Anot atlikėjų, tai bus ypatingas garso teatras, kokio įprastuose perkusininkų koncertuose nepamatysi: garsus jie išgaus, pavyzdžiui, ir su pripūstais balionais.

Tarptautinis muzikantų iš Austrijos, Vokietijos, Šveicarijos ir Italijos ansamblis „El Cimarrón" spalio 21 d. irgi pristatys teatrinę muzikos kūrinių programą. Joje mušamiesiems skirtas Mauricio Kagelio kūrinys „Dressur" - neeilinio sąmojo kupinas muzikinis veiksmas. Taip pat ansamblis atliks vieną populiariausių ir itin dažnai visame pasaulyje atliekamą vokiečių kūrėjo Hanso Wernerio Henze's sceninį kūrinį „El Cimarrón", kuris ir davė pavadinimą šiam kolektyvui. Kaip teigia pats H. W. Henze, šios partitūros atlikimas jį sukrėtė ir užbūrė neišsenkančia atlikėjų energija ir meniniu veržlumu.

Dar viena festivalio perkusijos žvaigždė - garsieji „Hagos mušamieji", kurie į Vilnių atveža kultinio JAV kompozitoriaus Michaelo Gordono ritualinį minimalistinį opusą „Timber" („Tembras"). Užburiančios ritminės figūros ir medinių simantrų skambesiai spalio 25 d. panardins klausytojus į magišką garso transą. Anot festivalio meno vadovo, šis valandos trukmės kūrinys - tarsi priešingybė kitiems su muzikiniu veiksmu susijusiems koncertams, nes čia viskas bus tarsi sustoję, lyg koks „antiveiksmas", hipnotizuojantis kitokia esybe.

Žanrus jungs muzikos teatras

Kiekvienais metais „Gaida" daug dėmesio skiria vienai pasirinktai muzikos asmenybei. Šįkart tai - prieš penkerius metus miręs įžymus argentiniečių kilmės kompozitorius Mauricio Kagelis. Festivalyje žiūrovai išgirs 4 skirtingus jo kūrinius. Muzikos satyriku vadinamo M. Kagelio kūriniai sunkiai paklūsta tradicijai - dažniausiai jie apibūdinami kaip muzikinis arba instrumentinis veiksmas. Itin ryškus šio žanro pavyzdys - M. Kagelio muzikinis spektaklis „Repertuaras", kurį spalio 22 d. pristatys vienas žymiausių Prancūzijos teatrų „Theatre des Bouffes du Nord Paris". Jame Kagelis ironiškai transformavo tradicinių instrumentų skambesį ir garsams išgauti naudojo pačius netikėčiausius daiktus. „Šis spektaklis - lyg tradicijas paneigianti didelė muzikinė parodija, lyg koks labirintas, kur pradingsta bet kokios įprastinės garsų reikšmės", - teigia spektaklio režisierius Françoise Rivalland.

Visai kitokį muzikos teatrą atskleidžia projektas „Wanderer, post-scriptum", skirtas Richardo Wagnerio 200-osioms gimimo metinėms. Prancūzų muzikinio teatro kompanijos „T&M" režisuotame spektaklyje pagrindinė reikšmė teikiama naratyvui, čia naudojami įvairių žymių poetų tekstai, eilės apie kelionę, grįžimą, ilgesį, poros meilę ir vienatvę, o visą šį poetinį veiksmą įprasmins skirtingų autorių muzika (nuo Wagnerio iki „The Doors").

Festivalio teatrinės programos desertas - naujo muzikinio spektaklio premjera pagal Marcelio Prousto romanų ciklo „Prarasto laiko beieškant" temas lapkričio 6 dieną. Spektaklio režisierius Oskaras Koršunovas, libreto autorė - naujosios kartos lietuvių rašytoja Gabija Grušaitė, o muzikinį takelį kuria kompozitorių komanda CoDA NoVA. Pagrindinės muzikinės spektaklio partijos numatytos charizmatiškiems, bet kartu ir labai skirtingiems Lietuvos muzikinės scenos balsams - Asmik Grigorian, Alina Orlova ir Viktor Gerasimov.

Stebins žmogaus balso galimybės

Bent keli festivalio „Gaida" koncertai publiką vers klausti, kur ir kokios yra žmogaus balso ribos? Legendinis vyrų vokalinis ansamblis „The Hilliard Ensemble" iš Didžiosios Britanijos, prieš pora metų pakerėjęs sostinės publiką koncertu su saksofono genijumi Janu Garbareku, vėl pradžiugins savo skaidriais ir preciziškais balsais spalio 24 d. Dainininkai atliks senąsias viduramžių giesmes, garsiausio estų kompozitoriaus Arvo Pärto kūrinius ir intriguojančią naujo Ryčio Mažulio opuso premjerą.

Spalio 26 d. vokalo galimybes festivalyje demonstruos žymus JAV atlikėjas ir multidisciplininis kūrėjas Kenas Ueno, praktikuojantis obertoninį ir gerklinį dainavimą. Jo koncertas balsui ir orkestrui turėtų tapti festivalio baigiamojo koncerto kulminacija. Abejingų klausytojų nepaliks sefardų giesmes atliekanti Libijoje gimusi, bet Izraelyje, o dabar Italijoje gyvenanti dainininkė ir poetė Miriam Meghnagi. Jai ir dviems orkestrams sukurto Anatolijaus Šenderovo opuso „Ya lali" atlikimo metu susipins egzotiškų kraštų muzikinė kultūra.

Publikos įelektrinimas

Festivalyje publiką bandys kaip reikiant įelektrinti neeiliniai elektroninės muzikos atlikėjai. Spalio 18 d. savo pasirodymą surengs ALVA NOTO. Garsusis vokiečių atlikėjas, kurio tikrasis vardas Carstenas Nicolai, atveža bene sėkmingiausią pastarųjų metų audiovizualinį projektą „univrs (uniscope version)". Daugelis puikiai prisimena įspūdingą jo pasirodymą šią vasarą su kitu projektu „Diamond Version" prieš grupės „Depeche Mode" koncertą Vingio parke. O spalio 26 d. į festivalio programą įtraukta pirmą kartą rengiama didžiulė „ElektroNAKTIS", kurios pagrindinė žvaigždė - kultinė britų elektronikos grupė PLAID. Šiame renginyje taip pat pasirodys ir įdomiausi lietuvių elektroninės scenos atlikėjai, kompanijos „Silence Family" pažibos - Leon Somov, Few Nolder, Vidis.

Bilietus platina - „Bilietų pasaulis", www.bilietupasaulis.lt  
Daugiau informacijos: www.vilniusfestivals.lt

PROGRAMOS PRISTATYMAS


grįžti

Kontaktai

(c) 2009 Lietuvos kompozitorių sąjunga